Marketing betekent verandering
Paula van Doorn interviewde Pascal van Hombergh voor de rubriek Marketing & Me in Customer Talk.
Wat doe je de hele dag?
“Mijn dagen zijn erg afwisselend. Ik geef samen met mijn collega’s marketingadvies aan verschillende organisaties. Soms gaat dat om een nieuwe marketingstrategie en soms doe ik commercieel projectmanagement. Wel focus ik bij elke klus op het luisteren naar de klant. Bedrijven doen vaak al veel goed, maar als er iets buiten organisaties verandert, zoals nieuwe wetgeving of de wens van de consument, dan is het soms moeilijk om daar van binnenuit een bedrijf op in te spelen. Het werkt vaak goed om daar als buitenstaander een blik op te werpen om zo een passend advies te kunnen bieden. Ook houd ik me geregeld bezig met trends en ontwikkelingen in het vak voor mijn taak als bestuurslid van PIM-Zuid. We organiseren jaarlijks vier sessies in het Zuiden van Nederland over onderwerpen omtrent marketing en innovatie.”
Wat staat er op nummer één op jouw to-do-lijst?
“Bedrijven moeten meer gaan kijken naar de toegevoegde waarde voor klanten. Nu wordt er nog teveel gefocust op winst. Ondernemingen moeten inzien dat het luisteren naar klanten en inspelen op wat zij willen juist betekenis en meerwaarde levert en dus uiteindelijk winst oplevert. De crisis is denk ik een goede wake-up-call. Het besef komt nu binnen dat als bedrijven nu niet gaan veranderen, het wel eens mis kan gaan. ”
Wat betekent marketing voor je?
“Marketing betekent je aanpassen aan verandering. Je moet continu mee veranderen met dat wat de klant belangrijk vindt. Dat je je producten of diensten op zo’n manier ontwikkelt en aanbiedt dat ze bij de wens van de klant passen, dat ze relevant en gewild zijn. Verder is voor mij service een belangrijk onderdeel van marketing. Met goede service kun je klanten aan je binden en dat is belangrijk, want iedereen weet dat het werven van nieuwe klanten veel meer energie kost.”
Welke marketinginnovatie zou jij graag door willen voeren?
“Bedrijven moeten zich realiseren dat ze steeds moeten blijven veranderen. Ik zou er wel voor willen zorgen dat bedrijven dat zelf ook kunnen. Het is belangrijk dat ze zelf continu in contact blijven staan met de klant en op basis daarvan innoveren. Het tweede innovatiepunt gaat over technologie. It is nog zo vaak de bottleneck, terwijl dat niet zo hoeft te zijn. Bedrijven moeten weten wat ze allemaal kunnen doen met technologie en daarmee kunnen ze een voorsprong op hun concurrenten pakken. Tijdens de sessies van PIM-Zuid besteden we ook geregeld aandacht aan deze onderwerpen door voorbeelden uit de praktijk te laten zien.”
Welke marketingcompetentie wil je je nog eigen maken?
“Op het gebied van marketing kun je altijd blijven leren, want deze wereld verandert continu. Zelf wil ik nog meer weten over social en online. Er kan tegenwoordig zoveel. Belangrijk is dat je beseft dat de essentie van marketing niet is veranderd, alleen de manier waarop je contact hebt is anders. Sociale media en online kanalen zijn dan ook geen doel op zich, je moet deze onderwerpen inpassen in je strategie.”