Wehkamp.nl vs. Bol.com: Let the games begin!
Sinds Ahold Bol.com heeft overgenomen, zie je als consument nog vrij weinig van een samenwerking. Overeenkomsten (thuisbezorgen met albert.nl?) en aanvullingen op assortiment (naast een dvd meteen Ben & Jerry’s en cola bestellen?) zijn mooie input voor het gissen naar de marketingstrategie achter deze overname.
Hetzelfde geldt voor de strategie van die andere thuiswinkelgigant: Wehkamp.nl. Met de introductie van het platform Mama & Kind biedt Wehkamp.nl voor het eerst de mogelijkheid nu ook levensmiddelen te bestellen. En in dezelfde week van de lancering van het platform Mama & Kind, lanceert Bol.com zijn nieuwe commercial. Met een vader die luiers bestelt… Tijd om deze titanen eens tegenover elkaar te zetten. Let the games begin!
Round 1: Textiel vs. Boeken
Waar Wehkamp begon met bedtextiel en later kleding, begon Bol.com met boeken en cd’s. Uitbreiding van het assortiment leidde tot een waar thuiswarenhuis. Wehkamp richt zich daarbij op de verzorging van een gehele levensstijl met toiletartikelen, sport, huishoudapparatuur, behang, meubels en gereedschap. Bol blijft redelijk braaf in zijn eigen entertainmenthoek met games, speelgoed, dvd’s en thuisbioscoop. De eerste ronde, eigen assortiment? Wehkamp – Bol: allebei een punt!
Round 2: Vrouwen vs. Mannen?
Wehkamp = persoonlijke verzorging, Bol = entertainment. Wehkamp is voor vrouwen en Bol is voor mannen? De overlap in het assortiment die er wel degelijk is, zit op de artikelen voor zowel mannen als vrouwen. Bij Wehkamp veel poserende vrouwen en de eerste tab is Damesmode, bij Bol.com het bolle mannetje en de eerste tab ‘Boeken’. Wehkamp heeft Mama & kind, bij Bol bestelt papa de luiers. Hoe zit dat met de look en feel van de marketingmachine? Round 2: eigen doelgroep? Allebei een punt, maakt 2 – 2!
Round 3: Bobobobobobobol.com vs. Tumtututututum
Een klein onderzoekje naar de reclamedeuntjes en slogan van beide partijen levert voor Wehkamp een vragend gezicht en een schoorvoetend ‘O ja…’ op, terwijl iedereen zeer overtuigend tot het diepste van de keel gaat met de ‘booooooolpuntcom’. Round 3: eigen deuntje? Extra punt voor Bol!
Round 4: 1952 vs. 1999
Wehkamp had zijn oorsprong in 1952, Bol in 1999. BOL is een afkorting van Bertelsmann On-Line en liep daardoor qua online activiteiten duidelijk al voor op Wehkamp. Wehkamp maakte in 2006 de omslag van catalogus naar internet. Sinds 2010 komt de omzet 100% uit het onlinekanaal. Beide winkels wonnen diverse thuiswinkel-, webwinkel- en usability-awards. Wehkamp komt ondanks haar oorsprong in korte tijd meer dan goed mee op de virtuele weg én maakt nog een paar miljoen meer omzet dan Bol (2010). In de vierde ronde, online highway, gaat Wehkamp net een tikkie sneller, 1 punt erbij!
Round 5: Klantenservice vs. Sterk merk
Bol.com profileert zijn merk al jaren door de strijd aan te gaan met de retailer: ‘Ook daarom Bol.com’. Gebruikt inzicht: de retailer begrijpt je toch niet, je kunt het beter zelf doen. In de nieuwste commercial laat Bol de shopper kennismaken met de nieuwste proposities van Bol: gratis verzending, 30 dagen bedenktijd en 24 uur per dag telefonische klantenservice. Diensten die Wehkamp zeker niet onbekend zijn!
Terwijl Bol de consument vanaf dag 1 probeert te overtuigen van het fenomeen online shoppen, introduceerde Wehkamp al in 1985 het voiceresponssysteem Jimmy, waardoor klanten 24 uur per dag konden bestellen. Daarnaast is Wehkamp natuurlijk sinds jaar en dag de koning(in) van het gratis retourneren. Gebruikt inzicht: ultiem gemak voor de klant. Ronde 5 ‘Inspringen op behoefte van de klant in plaats van afzetten tegen de concurrent’ is voor Wehkamp.
Tijd om de balans op te maken! De overall score van deze pot…
Wehkamp verslaat Bol met 4-3!
Bol moet aan de bak. En doet dat ook: intussen verkoopt Bol.com tweedehands artikelen, heeft een nieuwe pay-off en gaat openlijk de strijd aan door het aanbieden van een overlappend assortiment: persoonlijke verzorging, keuken- en huishoudelijke apparatuur. Met een reclame met een vader en een kind. Wat wordt de counter van Wehkamp..?