NRC: Focus op groei brengt uitgever in beweging

Verdubbeling in stagnerende markt

Ondanks een neergaande markt zet NRC een uitdagend doel neer: verdubbeling van het aantal abonnees.

Veel plannen, beperkte voortgang

Het merk NRC is ijzersterk, en door digitalisering ontstaan er constant nieuwe kansen in de mediawereld. Om te blijven groeien werkte de marketingafdeling aan veel projecten tegelijk. Maar op een gegeven moment stagneerde de groei. Het marketing team en het management hadden het gevoel dat ze met een nieuwe impuls meer uit zichzelf konden halen en sneller zouden moeten kunnen innoveren.

Scherpe focus

Het management besloot radicaal focus aan te brengen: één hoogste doel voor de hele afdeling. De relaties tussen de subdoelen van de verschillende afdelingen werden systematisch in kaart gebracht. Hierdoor werden tegengestelde belangen uitgebannen, dubbel werk voorkomen en prioriteiten in projecten glashelder.

Botsende behoeften

Zelfs met de sterk verhelderde focus was meer van hetzelfde doen geen optie om de sterke groeiambitie te realiseren. Een omslag was nodig, maar hoe? Alle betrokken medewerkers namen deel aan doorbraakworkshops en creëerden hun eigen inzicht in welke botsende behoeften hun manier van werken ineffectief maakte. Confronterend. Onvermijdelijk. Inspirerend. Deze inzichten leidden tot een nieuwe werkwijze. En tot een andere samenstelling van de teams. Gedragen en begrepen door alle medewerkers.

Wendbare teams

Door met vaste, multidisciplinaire teams te gaan werken, werd het gemakkelijker om sneller marketingacties af te ronden en om voorspelbaarder te worden. Door kort-cyclisch te gaan werken waren de teams sneller in staat om te leren en om zicht te ontwikkelen. Niet alleen in de onderlinge samenwerking, maar ook in het effectiever maken van de marketing en salesacties. Nieuwe inzichten konden direct worden meegenomen in marketingacties. Ook werden duidelijke keuzes gemaakt over welk werk zelf werd opgepakt en waar leveranciers voor ingeschakeld werden. De leveranciers werden meegenomen in de nieuwe manier van werken en in het door NRC gekozen ritme van werken.

Groei ondanks corona

De nieuwe organisatie ging vlak voor het uitbreken van de coronacrisis van start. De nieuwe structuur bood onmiddellijk richting in onzekere tijden. Nieuwe multidisciplinaire teams werken samen aan de marktbewerkingsacties, van kop tot staart. Met snellere ontwikkeling, implementatie en resultaatmeting tot gevolg. Ondanks coronacrisis groeide NRC sneller dan ooit.

 

Leerervaringen delen: Mensenwerk

Matthijs van Peppel, Directeur Marketing & Data bij NRC Media, heeft zijn veranderervaringen over de afgelopen jaren vanuit zijn rol als leidinggevende in de mediasector gedeeld in het boek Mensenwerk: Grote en kleine stappen om organisaties wendbaar en weerbaar te maken. Hij beschrijft daar met co-auteur Xavier van Leeuwe op een persoonlijke en praktische manier hoe zij in de roerige mediasector hun organisaties fundamenteel moesten aanpassen om een spoedige neergang af te wenden. Ze maakten slim gebruik van data en nieuwe technologie, maar dat was niet de kern van de oplossing. Die bleek te liggen in verbinding tussen mensen binnen en buiten de organisatie.

De hier beschreven verandering die we in samenwerking met Matthijs hebben gerealiseerd vind je terug in hoofdstuk 5: gemotiveerde medewerkers. Vraag een gratis exemplaar aan.

 

Meer weten of de volgende keer deelnemen?

Meer weten of de volgende keer deelnemen?

Zorgaanbieder

Zorgaanbieder

Alle medewerkers met klantcontact zijn in twee jaar opgeleid tot commercieel medewerker op MBO-niveau, op maat voor deze zorgaanbieder.

Lees meer
Managers kijken graag af!

Managers kijken graag af!

Zodra bedrijven veranderen, moeten ook managers leren omgaan met een nieuwe organisatie. Transformatie managers bieden hen daarom meestal een training aan. “Maar een training werkt niet bij top management.” aldus Ronald Maas, global director Agile transformation bij Heineken.
“Managers hebben overwegend de leervoorkeurstijl ‘Afkijken’: bij andere bedrijven zien hoe het werkt. Hen een training geven werkt dan averechts.“
Het gaat om leiderschap en …

Lees meer
ANVA

ANVA

Al een aantal jaar probeerde ANVA het softwareportfolio te vernieuwen. Om innovatiever te worden was er al een aantal organisatorische veranderingen geïnitieerd, die helaas niet opleverden waarop werd gehoopt. Toen besloot ANVA om het echt anders te gaan doen met onze hulp.

Lees meer