Keukentafel
Wat wij zoal bespreken aan de Fairchild keukentafel. Met elkaar en met onze relaties.
Kennissessie Leiding geven in agile organisaties
Betekent agile werken ook einde carrière?
Ja, agile is minder carrière, was de voor sommigen schokkende conclusie tijdens de Fairchild Keukentafelsessie in Utrecht. Agile organisaties zij doorgaans platter en veel minder georganiseerd rond hiërarchische macht- en informatiestructuren. Dus ja, einde carrière voor de op macht en verdeel-en-heers gerichte ‘traditionele’ ik-vertel-jou-wat-je moet-doen-manager die minder kans heeft een ‘stapje omhoog’ te doen.
Horizontale carrière
En dat is misschien maar beter ook. Daardoor ontstaat er ruimte voor de echte inhoudelijke experts en specialisten. Letterlijk om te doen waar ze goed in zijn, wat nodig is en dat sneller en beter te doen. En ook financiële ruimte om deze vakprofessionals beter te belonen en zo carrière te maken, niet per sé verticaal, maar horizontaal. Dus wil je groeien als mens en als professional, dan kan een agile organisatie juist veel mogelijkheden bieden. Daar waren we het snel over eens.
Managen wordt leiden
Maar, agile omgeving of niet, leidinggeven aan professionals wordt daar niet eenvoudiger op. Hoe schat je mensen en hun werk op waarde? Hoe draag je als leider bij aan de inhoudelijke ontwikkeling van een professional die een vakgebied wellicht veel beter kent dan jij als leider? En welke nieuwe rollen heb je dan als leider? Het antwoord ligt enerzijds in nieuwe leiderschapsvaardigheden, en veel minder op managen. Maar vooral op verbinding: tussen leider en professionals, tussen teamleden onderling en voor al met z’n allen aan de missie en het doel van de organisatie.
“Het heeft mij de ogen geopend, ik ga het morgen nét iets anders doen.” aldus een van hen.
Kennissessie Digitale Transformatie
Waarom ’The Human Touch’ bij NRC het verschil maakte bij digitale transformatie
Matthijs van de Peppel, directeur BtC kampte bij NRC met stagnatie en afnemende lezerstrouw. Marketing, sales en klantenservice leken op een dood spoor te zitten. In de snel digitaliserende krantenwereld wilde NRC mee in de vaart der volkeren, maar de digitale transformatie leidt niet tot het gehoopte resultaat. Er werd vol ingezet op data en nieuwe technologie. Dat bleek niet de kern van de oplossing. Die bleek te liggen in de verbinding tussen mensen: binnen de teams van de commerciële afdeling; tussen de CEO en de medewerker van de klantenservice en niet in de laatste plaats tussen de lezers zelf en de mensen van NRC.
Kennissessie Digitale Transformatie
The human touch in digitale transformatie
Hoe je klantgericht innoveert en direct meer omzet maakt.
Schrijf nu in!
Managers kijken graag af!
Zodra bedrijven veranderen, moeten ook managers leren omgaan met een nieuwe organisatie. Transformatie managers bieden hen daarom meestal een training aan. “Maar een training werkt niet bij top management.” aldus Ronald Maas, global director Agile transformation bij Heineken.
“Managers hebben overwegend de leervoorkeurstijl ‘Afkijken’: bij andere bedrijven zien hoe het werkt. Hen een training geven werkt dan averechts.“
Het gaat om leiderschap en …
Kennissessie Grip op groei
Fairchild Kennissessie Grip op Groei. Mét autonome teams. Donderdag 1 december 2022, 18:00 uur, Kantoor Fairchild in Utrecht "Als je een klantgerichte organisatie wilt,moet je je medewerkers centraal stellen." Samen met Ronald Maas, Global Director Agile...
De Vereende
Door uiteenlopende posities in verschillende markten waarin VAN (nu de Vereende) actief is en de aandeelhoudersstructuur is de managementagenda complex. Hierdoor staan de resultaten onder druk en is er onrust in de organisatie.
NRC
Het merk NRC is ijzersterk, en door digitalisering ontstaan er constant nieuwe kansen in de mediawereld. Om te blijven groeien werkte de marketingafdeling aan veel projecten tegelijk. Maar op een gegeven moment stagneerde de groei.
Hackathon – Digitale Renovatie
Hackathon – Digitale Renovatie Het is een donderdagavond in januari 2020. Een groep van vijftien veranderaars – veelal werkend als agile coach – is bij Fairchild bij elkaar gekomen om het te hebben over de verandertrajecten waar ze een rol in spelen.Agile bestaat...
At your service!
In de afgelopen decennia is het aantal klantonderzoeken gestegen, de verschillende (service)kanalen worden continu gemonitord. Deze ontwikkelingen hebben ertoe geleid dat bedrijven steeds meer informatie (data) hebben verzameld over klanten, merk- en serviceperformance…
Marketing betekent verandering
Paula van Doorn interviewde Pascal van Hombergh voor de rubriek Marketing & Me in Customer Talk – Wat doe je de hele dag? “Mijn dagen zijn erg afwisselend. Ik geef samen met mijn collega’s marketingadvies aan verschillende organisaties…