Grip

Kennissessie Leiding geven in agile organisaties

Betekent agile werken ook einde carrière?

Ja, agile is minder carrière, was de voor sommigen schokkende conclusie tijdens de Fairchild Keukentafelsessie in Utrecht. Agile organisaties zij doorgaans platter en veel minder georganiseerd rond hiërarchische macht- en informatiestructuren. Dus ja, einde carrière voor de op macht en verdeel-en-heers gerichte ‘traditionele’ ik-vertel-jou-wat-je moet-doen-manager die minder kans heeft een ‘stapje omhoog’ te doen.

Horizontale carrière
En dat is misschien maar beter ook. Daardoor ontstaat er ruimte voor de echte inhoudelijke experts en specialisten. Letterlijk om te doen waar ze goed in zijn, wat nodig is en dat sneller en beter te doen. En ook financiële ruimte om deze vakprofessionals beter te belonen en zo carrière te maken, niet per sé verticaal, maar horizontaal. Dus wil je groeien als mens en als professional, dan kan een agile organisatie juist veel mogelijkheden bieden. Daar waren we het snel over eens.

Managen wordt leiden
Maar, agile omgeving of niet, leidinggeven aan professionals wordt daar niet eenvoudiger op. Hoe schat je mensen en hun werk op waarde? Hoe draag je als leider bij aan de inhoudelijke ontwikkeling van een professional die een vakgebied wellicht veel beter kent dan jij als leider? En welke nieuwe rollen heb je dan als leider? Het antwoord ligt enerzijds in nieuwe leiderschapsvaardigheden, en veel minder op managen. Maar vooral op verbinding: tussen leider en professionals, tussen teamleden onderling en voor al met z’n allen aan de missie en het doel van de organisatie.

“Het heeft mij de ogen geopend, ik ga het morgen nét iets anders doen.” aldus een van hen.

Lees meer

Kennissessie Digitale Transformatie

Waarom ’The Human Touch’ bij NRC het verschil maakte bij digitale transformatie

Matthijs van de Peppel, directeur BtC kampte bij NRC met stagnatie en afnemende lezerstrouw. Marketing, sales en klantenservice leken op een dood spoor te zitten. In de snel digitaliserende krantenwereld wilde NRC mee in de vaart der volkeren, maar de digitale transformatie leidt niet tot het gehoopte resultaat. Er werd vol ingezet op data en nieuwe technologie. Dat bleek niet de kern van de oplossing. Die bleek te liggen in de verbinding tussen mensen: binnen de teams van de commerciële afdeling; tussen de CEO en de medewerker van de klantenservice en niet in de laatste plaats tussen de lezers zelf en de mensen van NRC.

Lees meer

Kennissessie Grip op groei

Fairchild Kennissessie Grip op Groei. Mét autonome teams. Donderdag 1 december 2022, 18:00 uur, Kantoor Fairchild in Utrecht "Als je een klantgerichte organisatie wilt,moet je je medewerkers centraal stellen."   Samen met Ronald Maas, Global Director Agile...

Lees meer

ANVA

Al een aantal jaar probeerde ANVA het softwareportfolio te vernieuwen. Om innovatiever te worden was er al een aantal organisatorische veranderingen geïnitieerd, die helaas niet opleverden waarop werd gehoopt. Toen besloot ANVA om het echt anders te gaan doen met onze hulp.

Lees meer