Klantwaarde
Kennissessie Leiding geven in agile organisaties
Betekent agile werken ook einde carrière?
Ja, agile is minder carrière, was de voor sommigen schokkende conclusie tijdens de Fairchild Keukentafelsessie in Utrecht. Agile organisaties zij doorgaans platter en veel minder georganiseerd rond hiërarchische macht- en informatiestructuren. Dus ja, einde carrière voor de op macht en verdeel-en-heers gerichte ‘traditionele’ ik-vertel-jou-wat-je moet-doen-manager die minder kans heeft een ‘stapje omhoog’ te doen.
Horizontale carrière
En dat is misschien maar beter ook. Daardoor ontstaat er ruimte voor de echte inhoudelijke experts en specialisten. Letterlijk om te doen waar ze goed in zijn, wat nodig is en dat sneller en beter te doen. En ook financiële ruimte om deze vakprofessionals beter te belonen en zo carrière te maken, niet per sé verticaal, maar horizontaal. Dus wil je groeien als mens en als professional, dan kan een agile organisatie juist veel mogelijkheden bieden. Daar waren we het snel over eens.
Managen wordt leiden
Maar, agile omgeving of niet, leidinggeven aan professionals wordt daar niet eenvoudiger op. Hoe schat je mensen en hun werk op waarde? Hoe draag je als leider bij aan de inhoudelijke ontwikkeling van een professional die een vakgebied wellicht veel beter kent dan jij als leider? En welke nieuwe rollen heb je dan als leider? Het antwoord ligt enerzijds in nieuwe leiderschapsvaardigheden, en veel minder op managen. Maar vooral op verbinding: tussen leider en professionals, tussen teamleden onderling en voor al met z’n allen aan de missie en het doel van de organisatie.
“Het heeft mij de ogen geopend, ik ga het morgen nét iets anders doen.” aldus een van hen.
Kennissessie Digitale Transformatie
Waarom ’The Human Touch’ bij NRC het verschil maakte bij digitale transformatie
Matthijs van de Peppel, directeur BtC kampte bij NRC met stagnatie en afnemende lezerstrouw. Marketing, sales en klantenservice leken op een dood spoor te zitten. In de snel digitaliserende krantenwereld wilde NRC mee in de vaart der volkeren, maar de digitale transformatie leidt niet tot het gehoopte resultaat. Er werd vol ingezet op data en nieuwe technologie. Dat bleek niet de kern van de oplossing. Die bleek te liggen in de verbinding tussen mensen: binnen de teams van de commerciële afdeling; tussen de CEO en de medewerker van de klantenservice en niet in de laatste plaats tussen de lezers zelf en de mensen van NRC.
Managers kijken graag af!
Zodra bedrijven veranderen, moeten ook managers leren omgaan met een nieuwe organisatie. Transformatie managers bieden hen daarom meestal een training aan. “Maar een training werkt niet bij top management.” aldus Ronald Maas, global director Agile transformation bij Heineken.
“Managers hebben overwegend de leervoorkeurstijl ‘Afkijken’: bij andere bedrijven zien hoe het werkt. Hen een training geven werkt dan averechts.“
Het gaat om leiderschap en …
De Vereende
Door uiteenlopende posities in verschillende markten waarin VAN (nu de Vereende) actief is en de aandeelhoudersstructuur is de managementagenda complex. Hierdoor staan de resultaten onder druk en is er onrust in de organisatie.
At your service!
In de afgelopen decennia is het aantal klantonderzoeken gestegen, de verschillende (service)kanalen worden continu gemonitord. Deze ontwikkelingen hebben ertoe geleid dat bedrijven steeds meer informatie (data) hebben verzameld over klanten, merk- en serviceperformance…
De persoonlijke gids in zorg
Het zijn roerige tijden voor de zorgsector. De uitgaven rijzen de pan uit terwijl de maatschappelijke bereidheid om dit collectief te financieren steeds verder afneemt. Daarnaast zijn we mondiger dan ooit én stellen we steeds hogere eisen zodat de zorg beter aansluit bij onze individuele behoeften. Voor alle organisaties in deze branche alle reden om hun business eens goed nader te onderzoeken.
Wehkamp.nl vs. Bol.com: Let the games begin!
Sinds Ahold Bol.com heeft overgenomen, zie je als consument nog vrij weinig van een samenwerking. Overeenkomsten (thuisbezorgen met albert.nl?) en aanvullingen op assortiment (naast een dvd meteen Ben & Jerry’s en cola bestellen?) zijn mooie input voor het gissen naar de marketingstrategie achter deze overname.
Met referte aan ons prettige gesprek..
Mijn wasmachine is stuk en ik heb een nieuwe nodig. Met dank aan een vergelijkingssite heb ik het merk en type snel bepaald. Waar ga ik ‘m kopen? Het product is overal hetzelfde, het merk is immers bekend en garantie krijg ik van de importeur. Blijven over goedkoop en snelle, betrouwbare levering.
Van customer insight naar customer inside
De zorgverzekeringsmarkt zit al jaren in de commoditytrap: identieke producten, nietszeggende merken, moordende prijsconcurrentie en kopieergedrag van aanbieders. Merken die met een scherp prijsaanbod marktaandeel hebben gekocht via het internet-only kanaal waren vorig jaar de winnaars in de strijd om de switchende klant. Groei door echte innovatie hebben we al een tijd niet gezien. PNOzorg brengt hierin verandering.
Belofte maakt schuld… toch?
Iedereen kent ze, mooie campagnes met heldere en aansprekende beloftes, die jou als consument moet overtuigen om toch die hypotheek af te sluiten om jouw droomhuis, of -auto te kopen. In commercials vaak aangedikt met gelukkige families die geheel onverwachts ook nog die nieuwe keuken konden aanschaffen…