Klantwaarde
Vanuit de kern innoveren
80 procent van onze strategie is beslissen wat we níet gaan doen. Aldus Christian van Thillo, CEO van de Persgroep. We willen op de hoogte blijven van de laatste trends en technologische ontwikkelingen om hierop in te spelen en de beste kansen te pakken. Innovatie op basis van veranderingen. Maar waarom niet gewoon innoveren vanuit de stabiele kern van je dienstverlening?
In gesprek met Michel Schaeffer van klantkampioen bol.com
Om ons heen zien we steeds meer bedrijven die van een product-/salesgeoriënteerd bedrijf in een service-/klantgericht bedrijf veranderen. Wij vroegen ons af: waarom slaagt het ene bedrijf daar wel in en het andere niet? Om hier achter te komen, spraken wij met de mensen achter deze succesvolle, klantgerichte bedrijven. De komende maanden publiceren we verschillende artikelen, waarin we onze belangrijkste inzichten delen. In deze eerste editie is het woord aan Michel Schaeffer, marketing directeur van bol.com. Lees mee hoe bol.com succesvol is door consequent vanuit de klant te handelen!
Van verkoop provisie naar fee dienstverlening
We hebben weliswaar een hoop extra regels gekregen, maar de oorzaken van de crisis zijn nog niet aangepakt. Die oorzaken liggen vaak in het verdienmodel en dat is in veel gevallen nog niet veranderd. Toch is er al een aantal initiatieven en ontwikkelingen in de markt gaande die langzaam een nieuw tijdperk inluiden. We zetten er een paar op een rij.
Hoe eerlijk zijn we als merk tegen onze klant?
“Heb je het nieuws gisteren gezien?”, vroeg ik. “Ik kijk niet meer naar het nieuws”, zei m’n collega Indra, “al een hele tijd niet meer, het is zo negatief allemaal”. En Indra is niet de enige. Ik hoorde laatst dat dit steeds vaker voorkomt. Een ‘sign of the times’.
Want de tijden veranderen.
Maximaal klantbehoud met een sterk merk
Loyaliteit, retentie, klantbehoud, klantbinding, churnreductie, welke woorden kunnen we nog meer toevoegen aan de marketing ‘bullshitbingo’? We willen het als dienstverlener allemaal. Onze klanten tevreden stellen, hen langer binden en blijvend een relevant aanbod bieden. Maar hoe doe je dat, zonder state-of-the-art CRM-systemen en klantdata?
Pensioenaanbieder
Deze pensioenaanbieder wilde zich verder onderscheiden met een pensioenportal richting de werkgever (én werknemer). Hoe kan deze aanbieder zich differentiëren? En welke proposities sluiten aan bij werkgevers en werknemers?
Hypotheekaanbieder
Nieuwe positionering op basis van concurrentie, distributiekracht en eigen identiteit. Hoe kunnen we deze hypotheekverstrekker winstgevend laten groeien op basis van een helder marketingplan?